Anti-stress voeding deel 1

Wanneer er een hoge mate van stress ervaren, bijvoorbeeld nu we verplicht thuiszitten, kunnen we hier op verschillende manieren mee omgaan.

De een gaat sporten, de ander mediteren of weer een ander ploft op de bank. Ook met voeding kun je er voor zorgen dat de stofjes die jou gestresst maken, afnemen.

Stress heeft effect op vele functies van ons lichaam. Je immuunsysteem wordt onderdrukt, je spijsvertering wordt gepauzeerd en vet en glucose worden vrijgegeven. Dit komt mede door het stofje cortisol.

Een te hoge mate aan cortisol heeft nadelige effecten. Naast de hierboven genoemde gevolgen, veroorzaakt het ook een slecht slaapritme, we krijgen trek in snelle koolhydraten (de dikmakers), het zorgt voor een toename van je buikvet en je bloeddruk stijgt.

Cortisol wordt gemaakt in de bijnier. Wanneer je bijnieren worden overbelast, door langdurige stress, raken ze uitgeput en kunnen ze niet meer functioneren. Dit heeft vervolgens weer een burn-out tot gevolg.

Je vraagt je nu misschien af, wat kan ik dan eten om mijn stressniveau te helpen verlagen?

Stoffen die stress verlagend zijn, zijn onder andere Omega 3, GABA en Tryptofaan. Omega 3 vinden we in vette vis maar ook in plantaardige alternatieven zoals lijnzaad en chiazaad. Omega 3 zorgt er namelijk voor dat onze hersenen soepel blijven. Daarnaast zorgen ook trage koolhydraten voor het reguleren van stress en het eten van veel groenten en fruit.

Vandaag deel ik daarom een ontbijtje die je zal helpen om de start van je dag, te beginnen met de juiste stress regulerende stoffen.

Chia pudding met verse mango

  • Nodig voor 2 porties:
    • 250 ml (plantaardige) melk
      4 eetlepels chiazaad
      1/2 cm verse gember (geraspt)
      1 dessertlepel vanille-essence (Dr. Oetker in prima)
      1 mango
      Blauwe bessen of ander seizoensfruit naar wens

    Bereiding:

    1. Tip! Start de avond van de voren. De chiazaad heeft tijd nodig om een pudding te worden. Als je het dezelfde ochtend doet, laat het dan een uurtje staan voor je gaat eten.
    2. Pak een afsluitbare bak en doe hier de melk, chia, gember en vanille in.
    3. Roer regelmatig (elke paar minuten 10 min lang) zodat er geen klontjes ontstaan en de chiazaad gelijkmatig verdeeld.
    4. Laat de nacht staan in de koelkast in een afgesloten bak.
    5. De volgende ochtend: Snij de mango en was de blauwe bessen.
    6. Verdeel de pudding in 2 porties en doe het fruit er op.

    Eet smakelijk!

    Oorspronkelijke recept komt van The Green Happiness.

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *