Zuur/base kuur (ontgiftingskuur)

Zo na mijn zwangerschap en een aantal maanden nadat ik ben gestopt met borstvoeding geven, wilde ik graag een ontgiftingskuur volgen.

Alle afvalstoffen die ik in de afgelopen jaren heb opgebouwd, afvoeren en weer even clean worden.

Vanuit mijn opleiding wordt de zuur/base kuur aangeraden. Na het geschikte moment ingepland te hebben (na de feestdagen, frisse schone start van het jaar) ben ik in januari gestart met mijn 2-weekse kuur.

Wat houdt dit in?

Door alle verzurende producten weg te laten uit je voedingspatroon en alleen nog maar basische (ph-neutraal of lager) producten te eten, gaat het lichaam ontzuren. Je raakt hierbij je afval-/gifstoffen kwijt en dit kan zeer waardevol zijn wanneer je lichamelijke klachten hebt. Klachten zoals:

    Spierkrampen/pijnen
    Gewrichtspijn
    Jicht
    Onzuivere huid
    Vaak hoofdpijn
    Meer vermoeid als normaal
    Ontstekingen

Omdat het een (grote) verandering kan zijn voor je lichaam, is het zeer belangrijk om eerst af te bouwen richting het nieuwe voedingspatroon. Omdat wij thuis al vrij goed op onze voeding letten was dit voor mij een korte periode van 2 dagen. Toch was dit nog best lastig omdat ik eigenlijk gewoon aan de gang wilde. Daarom had ik goed bedacht en uitgeschreven hoe voor mij deze afbouw er uit zou komen te zien.

Dag 1 stopte ik met de koffie en suikers en dag 2 stopte ik met al het anderen, zoals granen, dierlijke producten en peulvruchten en starte ik dus volgens het nieuwe voedingspatroon.

Mijn maaltijden bestonden uit een ontbijt van kwark (mag met mate) met noten en fruit of een groene shake van fruit, spinazie, avocado en amandeldrink.

De lunch werd ik helemaal blij van. Ik houd namelijk van warm eten! Ik stoomde hier voor vele groente zoals broccoli, zoete aardappel, wortel, spruitjes en aardappel en vervolgens deed ik het nog in de koekenpan met een uitje, tomaatjes en wat verse kruiden. Wat een feestje! Vaak maakte ik de lunch 3 dagen op voor door mijn werkdagen, zodat ik ook naar het werk een gezonde maaltijd mee kon nemen die binnen de kuur past.
Na een aantal dagen kwam ik er achter dat ik, na het tracken van m’n eigen voedingsdagboek, een zwaar tekort aan eiwitten binnen kreeg. Om dit te compenseren ben ik wat tofu of tempĂ© gaan toevoegen aan mijn maaltijden.

Als avondeten kwam ik vaak uit bij hetzelfde. Omdat ik het zo lekker vindt, was het voor mij ook niet zo nodig om hier een verandering in aan te brengen. Soms roosterde ik de groenten in de oven en andere keren stoomde ik het weer. Ik heb 1 favoriet gerecht gehad (naast die heerlijke groentemixen), deze zal ik straks met je delen. Omdat de rest van het gezin graag pasta wilde eten, ging ik voor de courgetti met eigen gemaakte pastasaus. De saus was top! Courgetti is niet zo mijn ding, tijdens deze kuur, kwam ik achter. Het wordt heel nat op je bord en vervolgens had ik na een uur al weer trek door het volledig ontbreken van voedingsstoffen en energie, naast die van de groenten. Normaal gesproken heb ik hier geen moeite mee, maar tijdens deze kuur had ik echt behoefte aan meer eten. Het is namelijk al vrij lastig om voldoende energie binnen te krijgen uit nagenoeg alleen maar groenten en fruit, daar kwam ik achter na het gebruiken van een app om mijn voeding in bij te houden.

Dag 3 en 4 waren voor mij het meest pittig. Ik werd heel erg moe, kreeg intense hoofdpijn en zelfs de kleinste spiertjes in mijn lichaam gingen pijn doen. Allemaal tekenen dat mijn lichaam aan het ontgiften was. Zelfs ik stond op het punt om de handdoek in de ring te gooien maar ik had een doel. Wat overigens weer een mooie les in zelfkennis was, ik heb wel degelijk een ijzeren doorzettingsvermogen, als ik maar echt wil! Dus een extra glas water en een glas Kefir en om 20:30 ging ik al richting mijn bed.

Dag 5 werd ik, ondanks dat ik de avond ervoor mijn dieptepunt had, zo veel beter en fris wakker. En dat zelfs nog na een onrustige nacht met die kleinste. Wat een verademing!

De dagen die vorderde ging ik me steeds beter voelen. Ik werd scherper in mijn hoofd, alerter, vrolijker en geduldiger. Ik zat alles weer positiever in. (Een leuke bijkomstige ontwikkeling voor het thuisfront..)

Ik raakte zo gewend aan het gezonde eetpatroon. Er was geen enkele verleiding meer voor mij. Het viel me deze week ook op, hoe veel ongezonde dingen er eigenlijk werden gegeten op kantoor en dat anderen er soms toch van uit gaan dat ik wel mee doe ondanks dat ik aan had gegeven dat waar ik mee bezig was. Interessant en des te trotser was ik op mijzelf voor de keuze die ik maakte.

Al met al een ervaring die ik er jaarlijks in ga houden!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *