Mijn voedingsdagboek

Mijn voedingsdagboek van een doorsnee (werk)dag.

Er is mij verschillende keren gevraagd, wat eet jij dan als zelf als voedingsadviseur?

Nu ga ik zelf niet de ‘Saint’ uithangen. Ook ik heb echt wel m’n guilty pleasures. Het enige is dat ik me op dat moment volledig bewust ben van de keuze die ik maak en wat het doet met mijn lichaam.

Een gewone doorsnee dag ziet er voor mij als volgt uit:

Ontbijt

Ik ontbijt het liefste met overnight-oats, oftewel havermout die een nachtje in de koelkast heeft gestaan in wat voor melk/drank dan ook.

  • Havermout
  • Melk (volle of bijv. een haver-/amandeldrank)
  • Ahorn siroop
  • Vers seizoensfruit

Dit is echt mijn favo ontbijt op werkdagen. De vorige avond ben ik 1 minuut bezig om de havermout en de melk in een bakje te doen en de volgende ochtend is het alleen nog de ahorn toevoegen en t fruit en ik heb een super healthy, goed vullend, ontbijtje!

Waarom ik Ahorn kies als zoetmiddel ga ik later nog eens een artikel over schrijven.

Ik neem pas na 10:00 uur mijn eerste bakje koffie en het liefste een zelfgemaakte cappuccino of latte. Totaal neem ik er max. 3 per dag verdeeld tussen 10:00 en 14:00.

Lunch

Op werkdagen vind ik het altijd wel prettig om zo min mogelijk tijd te besteden aan mijn eten. Zeker met de avondspits de dag ervoor en de ochtendspits op de dag zelf (zo is dat nou eenmaal met 2 kids). De avond van te voren trek ik altijd de grote la open in de keuken en de koelkast en pak ik:

  • 1 portie volle yoghurt
  • Lijnzaad (heel!, omdat ik het meeneem, ander artikel ga ik vertellen waarom heel i.p.v. gebroken)
  • Granola
  • Beetje rozijnen
  • Klein handje ongebrande noten
  • Gepofte spelt of boekweit.

That’s it! Ik dacht de eerste paar keer zelf ook dat dit nooit voldoende zou zijn, maar geloof me, je zit hier heel lang vol van door de voedingsstoffen die er in zitten. De verzadigde vetten in de volle yoghurt en de vetten uit de noten zorgen voor een lang verzadigd gevoel, evenals de eiwitten die in beide producten zitten. Ook zorgen deze vetten ervoor dat de koolhydraten en suikers van de granola een minder groots effect hebben op je bloedsuikerspiegel.

Avondeten

Het avond eten verschilt bij ons enorm. Gelukkig ook maar want variatie is super belangrijk. Daarom deel ik hier mijn favoriete maaltijd met jullie. Het is een wirwar aan allemaal verse groenten, gegrild op een bakplaat in de oven. I love grilled veggies! Meestal pak ik alle soorten groenten die we hebben liggen. De volgende groenten lenen zich hier uitstekend voor:

  • Wortel in partjes
  • Aubergine in partjes
  • Courgette in schijfjes
  • Ui in partjes
  • Zoete aardappel gesneden in frietjes
  • Snoeptomaatjes
  • Knoflook

Na 20 minuten op 200 graden, leg ik er vaak nog wat geplukte buffel mozzarella overheen voor de laatste 10 minuutjes.

On the side maak ik altijd m’n fabulous tahin-sausje (recept met dank aan een heel lief vriendinnetje van me) die op basis van tahin, olijfolie, appelazijn, beetje honing en zout is.

Soms wil manlief een wat stevigere maaltijd en dan maak ik er nog snel wat volkoren speltcouscous naast en smullen maar!

Snacks

Lovely bananenbrood met volle kwark, granola, verse aardbeitjes en basilicum

Ik red het echt niet op maar 3 hoofdmaaltijden per dag dus vaak zorg ik dat ik een paar van de volgende dingen mee heb:

  • Dadels met ongebrande cashewnoten of amandelen
  • Fruit
  • Kefir
  • Cracker met avocado en humus
  • Rauwe groenten met humus als dip

Ik tel nooit calorieën, ik geloof hier niet in. Een broccoli calorie doet tenslotte heel wat anders met je lichaam dan een chocolade calorie. Ik luister voornamelijk naar m’n lichaam en probeer zo gebalanceerd en gevarieerd mogelijk te eten. Dit houdt in dat ik let op m’n macro inname (eiwitten, vetten en koolhydraten) en dan met name welke soorten hiervan, aangezien ze allen weer een ander effect hebben op het lichaam.

Ik eet niet veganistische of vegetarisch. Ik eet 2 à 3 keer per week vlees en het is dan altijd biologisch of in elk geval bij de slager gekocht. Vis ben ik zelf niet zo gek op dus eet ik nagenoeg niet. Ach, so hebben we allemaal wel onze do’s en don’ts met wat we lekker vinden en wat niet, toch?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *